شرکت‌های تپ‌سی، الوپیک و ماکسیم با ارسال نامه‌ای به آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، جنیدی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن ابراز نارضایتی از سیاست فعلی اسنپ مبنی بر «ملزم‌کردن کاربر به حذف نرم‌افزارهای رقیب، برای ادامه‌ی استفاده از خدمات […]

شرکت‌های تپ‌سی، الوپیک و ماکسیم با ارسال نامه‌ای به آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، جنیدی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن ابراز نارضایتی از سیاست فعلی اسنپ مبنی بر «ملزم‌کردن کاربر به حذف نرم‌افزارهای رقیب، برای ادامه‌ی استفاده از خدمات اسنپ»، خواستار برخورد با این شرکت شدند.

شرکت‌های یادشده مدعی هستند که اسنپ درحالی رانندگان را ملزم به رعایت چنین محدودیتی می‌کند که در قرارداد خود با آن‌ها بر عدم وجود هرگونه رابطه‌ی کاری و استخدامی تأکید دارد و این اشخاص را تنها کاربر نرم‌افزار اسنپ معرفی می‌کند و در مراجع بیمه و مالیات از همین موضع سخن می‌گوید؛ با این حال، از طریق نرم‌افزار خود، فهرست اپلیکیشن‌های گوشی راننده را جهت حصول اطمینان از نبود نرم‌افزار رقیب، بررسی می‌کند.

نامه تپ سی، الوپیک و ماکسیم در شکایت از اسنپ

نامه تپ سی، الوپیک و ماکسیم در شکایت از اسنپ

ظاهرا اسنپ هم‌اکنون علاوه‌بر تپ‌سی، شرکت‌هایی همچون ماکسیم، دینگ یا شرکت‌های محلی و کوچک قونقا و نتسی در کنار سرویس‌‌های حمل‌ونقل بار، مانند الوپیک را نیز مشمول محدودیت یادشده می‌داند و رانندگان خود را به حذف اپلیکیشن این شرکت‌ها ملزم می‌کند.

البته تپ‌سی پیش‌تر شکایتی را در خصوص محدودیت ایجادشده از سوی اسنپ به شورای رقابت ارائه داده بود؛ اما در نهایت این شورا شکایت مطرح‌شده را رد کرد؛ اما اکنون نامه‌ی دیگری را به‌‌صورت مشترک با شرکت‌های ماکسیم و الوپیک تنظیم کرده و در آن با اشاره به اینکه «روند فعلی [در صورت ادامه] منجر به تضعیف و حذف رقبا و ایجاد انحصار به نفع گروه اینترنت ایران (اسنپ) خواهد شد»، از مسئولان امر خواستار اقدام فوری برای توقف اسنپ از ادامه‌ی تحمیل چنین محدودی شده است.

بیانیه اسنپ

اسنپ پیش از این در واکنش به گمانه‌زنی‌هایی که در خصوص نقض حریم شخصی کاربران توسط این شرکت منتشر شده بود، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند مسافران خود را رصد نمی‌کند و در مورد رانندگان نیز با اطلاع قبلی آن‌ها تنها «یک سری اپلیکیشن خاص» را مورد مشاهده قرار می‌دهد، اسنپ این محدودیت را جزو قوانین و شرایط ثبت‌نام رانندگان عنوان می‌کند.

ژوبین علاقبند، مدیرعامل کنونی اسنپ پیش از این طی گفتگویی که با زومیت داشت، در پاسخ به اینکه آیا رانندگان را ملزم به حذف اپلیکیشن رقبا می‌کند یا خیر، گفت:

دیتایی که اندروید در اختیار همه اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهد این امکان را فراهم می‌کند که ما ببینیم چه اپ‌هایی روی گوشی رانندگان نصب شده‌اند و این موضوع نقض حریم خصوصی نیست. چرا که ما به داخل اپ‌ها نفوذ نمی‌کنیم و تنها از اطلاعاتی که اندروید در اختیار تمام اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهد استفاده می‌کنیم.

عقیده داریم کسی که با اسنپ کار می‌کند فقط باید با ما کار کند و یک سری استانداردها را رعایت کند. اگر این راننده بخواهد با شرکت دیگر که قطعا برای خودشان استانداردهایی دارند، کار کند، سرویسی که مد نظر ما است ارائه نخواهد شد و احساس می کنیم این شکل کار کردن امن نیست؛ کیفیت سفر پایین می‌رود و ممکن است امنیت مسافر تحت‌الشعاع قرار گیرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا سیاست اسنپ را نادرست می‌دانید یا منطق موجود در پسِ این سیاست را عقلانی می‌پندارید؟ دیدگاه خود را با ما و سایر کاربران عزیز زومیت به‌اشتراک بگذارید.

اسنپ تولد ۴ سالگی خود را جشن گرفت
اسنپ با انتشار بیانیه‌ای به شایعه نقض حریم خصوصی کاربران پاسخ داد
سهمیه بندی بنزین و بحران‌های احتمالی پیش رو
سهمیه بندی بنزین؛ مشکل جدید تاکسی‌های اینترنتی
امنیت در سرویس تاکسی اینترنتی تپسی چه جایگاهی دارد؟

منبع :زوميت