به گزارش اینفوفرهنگ به نقل از تسنیم، با اشاره به اینکه امروز صنعت خودروسازی تاوان سوء مدیریت‌های سالهای گذشته را می‌پردازد، اظهار داشت: متأسفانه خودروسازان به واردات عادت کرده و تمرکزی را بر داخلی‌سازی محصولات انجام نداده‌اند به‌نحوی که یک محصولی را وارد و بخشی از قطعات آن را تولید و سپس راهی بازار می‌کنند. […]

به گزارش اینفوفرهنگ به نقل از تسنیم، با اشاره به اینکه امروز صنعت خودروسازی تاوان سوء مدیریت‌های سالهای گذشته را می‌پردازد، اظهار داشت: متأسفانه خودروسازان به واردات عادت کرده و تمرکزی را بر داخلی‌سازی محصولات انجام نداده‌اند به‌نحوی که یک محصولی را وارد و بخشی از قطعات آن را تولید و سپس راهی بازار می‌کنند. به‌نوعی اصلاً در داخلی‌سازی محصولات و تولید تکنولوژی جدید کاری در صنعت خودروسازی انجام نشده است.

 

وی با اعلام اینکه قرار بود با مشارکت شرکای خارجی توسعه این صنعت محقق شود، افزود: خودروسازان به همین بهانه تلاش زیادی را برای مشارکت با شرکت‌های خودروسازی انجام داده‌اند اما متأسفانه فقط بیشتر به آنها وابسته شده و با قطع همکاری نتوانستند محصولات تولید مشترک را وارد بازار کنند.

*چرا فقط برای امضاء قرارداد هُول بودید و تعهدی از طرف فرانسوی نگرفتید!

این استاد دانشکده خودرو با طرح این پرسش که “چرا بعد از توافقات هسته‌ای خودروسازان ما ذوق کرده و سریع قراردادهایی را با شرکتهای فرانسوی منعقد کردند؟”، ابراز کرد: بدون آنکه در قراردادهای جدید از تجربیات گذشته خود عبرت گرفته و الزامات لازم را برای شرکت فرانسوی در نظر بگیریم، با تشدید تحریم‌ها شاهد لغو قرارداد با این شریک بدقول شدیم. اما سؤال اینجاست؛ مگر مدیران صنعت خودرو بدقولی فرانسوی‌ها را پیش‌بینی نکرده‌ بودند، چرا در قراردادهای جدید الزاماتی برای ایفای تعهدات از آنها گرفته نشد؟

وی تصریح کرد: برای من به‌عنوان یک استاد صنعت خودرو این سؤال همیشه مطرح است که؛ چرا مدیران خودروساز با تصمیمات غلط خود هر روز اعتماد مردم را به محصول ایرانی نابود می‌کنند؟ مگر نه اینکه یک مدیر باید آینده‌نگر باشد و تمام اتفاقات را پیش‌بینی و نسبت به آنها تصمیمات مناسب را اعمال نماید چرا با تشدید تحریم‌ها هیچ سیاست روشنی از طرف وزارت صنعت برای توسعه صنعت خودروی کشور تعریف نشد؟ چرا امروز ما باید برای تأمین قطعات خودرو لَنگ خارجی‌ها باشیم؟

مرزبان در ادامه صحبتهای خود با تأکید بر اینکه یک مدیر صنعت خودرویی باید شرایط سخت اقتصادی کشور را لحاظ کرده و حتی برای اوضاع جنگ نیز آمادگی داشته باشد، گفت: در ژاپن صنعت خودرو آنها برای شرایط جنگ آماده است و می‌تواند خط تولید خود را به تولید تانک تغییر دهد، اما آیا شرکتهای خودروسازی ما نیز می‌توانند در شرایط جنگ کمک‌کننده کشور باشند؟ چرا امروز خودروساز مدام از نبود قطعه صحبت کرده و به تعهدات خود نسبت به مصرف کنندگان پایبند نیست؟

*صنعتی که حاضر به جذب فارغ‌التحصیلان نیست پیشرفت نخواهد کرد

این استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه صنعت خودروی کشور قابلیت بسیار بالایی برای توسعه دارد، اظهار داشت: برای همه سؤال است؛ این صنعت در طول ۳۰ سال گذشته چه‌کارهایی انجام داده؟ چرا هیچ پروژه جدیدی تعریف نشده؟ چرا بحث معرفی محصولات جدید، ارتقای کیفیت و کمک از دانشگاه‌ها در این صنعت مطرح نیست؟

 

خودروسازان

 

وی اضافه کرد: من هرساله دانشجویان متعددی را در صنعت خودرو تربیت می‌کنم اما وقتی آنها فارغ التحصیل می‌شوند از نبود شغل گله‌مند بوده و وقتی به خودروسازان می‌گوییم چرا این نیروهای دانش‌آموخته را جذب نمی‌کنند از نیروی مازاد خود صحبت کرده و تمایلی به در اختیار گرفتن آنها ندارند، تا زمانی که نیروی دانش‌آموخته به صنعت خودرو ورود پیدا نکند خبری از توسعه این صنعت نیست.

مرزبان افزود: نمی‌شود فقط برویم محصولات خارجی را به کشور آورده و از روی آنها اقدام به تولید کنیم. باید خودمان قالب بسازیم و تکنولوژی خاص خودمان را داشته باشیم نباید در صنعت خودرو فقط نگاه بازرگانی داشته و به خرید و فروش محصول بپردازیم. باید پروژه‌های تحقیقاتی در این صنعت زنده شود و نیروهای تازه‌نفس برای نجات این صنعت به‌کار گرفته شود.

*ارسال دعوت‌نامه بازدید از شرکت‌های خودروسازی بعد از ۱۵ سال

وی با تأکید بر اینکه “توسعه صنعت خودرو کار بسیار سختی است اما ما می‌توانیم آن را انجام دهیم”، تصریح کرد: جالب اینجاست بعد از ۱۵ سال امروز نامه‌ای به دست من رسیده که از ما درخواست شده از خط تولید شرکتهای خودروسازی بازدید کنیم. این اولین نامه‌ای است که به‌صورت رسمی برای ما ارسال شده است. البته در طول سالهای گذشته نیز ما به‌واسطه روابط خود سری به خودروسازها زده‌ایم اما به‌صورت رسمی این اولین باری است که از دانشگاهیان دعوت شده تا خط تولید شرکت‌های خودروسازی را ببینند.

این استاد دانشگاه با گلایه از اینکه مجلس نیز باید برای توسعه صنعت خودرو قدم‌های لازم را بردارد، گفت: مجلس می‌تواند با تصویب یک قانون تمام مسئولین کشور و خانواده آنها را ملزم به استفاده از خودروی داخلی کند. این موضوع خود اثرات مثبتی بر تولید باکیفیت خودرو در کشور خواهد شد وقتی یک مسئول خودروی ایرانی سوار شود به‌طور حتم ایرادات آن را لمس کرده و تلاش لازم را برای رفع آن ایرادها انجام خواهد داد.

مرزبان با تأکید بر اینکه “باید از پایه شروع کرده و تکنولوژی خاص خود را در تولید محصولات به‌کار بگیریم”، تصریح کرد: ممکن است در این مسیر ما حتی استانداردهای خود را نیز کاهش و حتی با ضرر هم روبه‌رو شویم اما نتیجه آن در آینده برای صنعت بسیار شیرین خواهد شد. چرا امروز ما از استانداردهایی حرف می‌زنیم که حتی بنز آنها را ندارد، چرا چیزهایی را هدفگذاری می‌کنیم که نمی‌توانیم اجرایی نماییم باید معقول نگاه کرده و هدف خود را تولید خودروی ایرانی باکیفیت قرار دهیم.

* مدیران به فکر سودهای مقطعی هستند خبری از نگاه تولیدمحور نیست

وی با اعلام اینکه به شخصه با خصوصی سازی کامل صنعت خودروسازی کشور موافق نیستم، تأکید کرد: صنعت خودرو یک صنعت استراتژیک است که می‌تواند چرخ محرکی برای سایر بخشهای اقتصادی کشور به شمار آید. دولت می‌تواند موضوعات استراتژیک این صنعت را در اختیار داشته و علاوه بر این فضا را برای فعالیت بخشهای خصوصی نیز در این حوزه فراهم آورد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه متأسفانه امروز نگاه تولیدمحور در صنعت خودروسازی کشور وجود ندارد، گفت: مدیران به فکر سودهای مقطعی هستند که باید در این رابطه تفکرات تغییر کرده و اراده تولید در صنعت خودرو باید بوجود آید. در این زمینه وزارت صنعت و مجلس نیز می تواند به عنوان بازوهایی مهم نقشهای کارآمدی را ایفا کنند.

وی با انتقاد از اینکه نباید اعتماد مردم به صنعت خودروسازی کشور خدشه پیدا کند، اظهار داشت: خودروسازان سال گذشته تعهداتی را نسبت به مصرف کننده قبول کردند اما در حال حاضر که باید خودروها را تحویل مردم دهند عرضه قطره چکانی را اولویت قرار داده و مدام از افزایش قیمتها صحبت می‌کنند همین این موضوعات عاملی می‌شود که دیگر مصرف کننده تمایلی به خرید خودرو از آنها نداشته باشد.

مرزبان اضافه کرد: بنده قبول دارم که هزینه‌های تولید امروز افزایش پیدا کرده اما این هزینه‌ها متوجه فروش‌های جدید خودروسازان است و آنها نباید حجم نارضایتی مردم را نسبت به تعهدات سالهای گذشته خود افزایش دهند.

این کارشناس صنعت خودرو با اعلام اینکه متأسفانه شرکت خودروساز اصلا به فکر کاهش اعتبار خود را نزد مصرف‌کننده ایرانی نیست، گفت: در مورد صنعت خودرو موضوعات مختلفی مطحر است اما امروز برای نجات این صنعت یک همت جدی از سوی تمام مسئولین باید انجام شود. ما نمی‌توانیم فقط رویه مونتاژ کاری را در پیش گیریم عواقب این موضوع نه تنها ما را خودروساز نمی‌کند بلکه بیشتر از گذشته به خارجی‌ها وابسته خواهیم شد.