از آنجایی که قیمت خودرو صفر کیلومتر روز به روز بالاتر می‌رود، رقابت در بازار خرید و فروش خودرو بیشتر بین خودروهای دست دوم است و آنهایی که می‌خواهند پول بیشتری هزینه کنند، خودرویی مثل هیوندای سوناتا را هم در لیست‌شان دارند. در بازار خودروهای دست دوم مدل بالا، هیوندای سوناتا کارکرده با خودروهایی مثل […]

از آنجایی که قیمت خودرو صفر کیلومتر روز به روز بالاتر می‌رود، رقابت در بازار خرید و فروش خودرو بیشتر بین خودروهای دست دوم است و آنهایی که می‌خواهند پول بیشتری هزینه کنند، خودرویی مثل هیوندای سوناتا را هم در لیست‌شان دارند. در بازار خودروهای دست دوم مدل بالا، هیوندای سوناتا کارکرده با خودروهایی مثل تویوتا کمری و تویوتا پریوس در رقابت است، اما برای آنهایی که می‌خواهند این ماشین را بخرند، این سوال پیش می‌آید که هیوندا سوناتا  LFبخرند یا هیوندا سوناتا LF هبریدی.

آنهایی که بودجه مناسبی برای خرید ماشین دارند و ظاهر خودرو برایشان مهم است، از بین گزینه‌های زیاد، به خودرویی مثل هیوندا سوناتا هم فکر می‌کنند. نمونه هیبریدی این خودرو یک سدان کره‌ای‌ست که از پیشرانه درون سوز ۲ لیتری با ۱۵۶ اسب بخار، به اضافه موتور الکتریکی ۵۱ اسب بخاری بهره می‌گیرد و با توان مجموع ۱۹۰ اسب بخار، بالاتر از نسخه بنزینی با ۱۸۵ اسب بخار می‌ایستد.

اگر دقیق‌تر بخواهیم این دو نمونه را بررسی کنیم شاید بد نباشد ابتدا سراغ مشخصات فنی آن برویم.

هیوندای سوناتا LF از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲۳۵۹ سی‌سی با سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای MPI بهره می‌برد. این پیشرانه می‌تواند حداکثر قدرت ۱۷۱ اسب‌بخار در دور ۶۰۰۰ و حداکثر گشتاور ۲۲۶ نیو‌تن‌متر در دور ۴۰۰۰ را تولید کند. این قدرت و گشتاور از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی به محور جلوی سوناتا منتقل می‌شود.

هیوندای سوناتا با وزن ۱۴۹۰ کیلوگرم در زمان ۹٫۹ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر می‌رساند و قادر است در نهایت به ۲۰۵ کیلومتر در ساعت سرعت برسد. همچنین این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی میزان ۸٫۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

اما در سوی دیگر میدان هیوندای سوناتا LF هیبریدی قرار می‌گیرد و بازار خرید هیوندا سوناتا دست دوم هم در این مدل بیشتر است، چون به خاطر برخورداری از موتور الکتریکی نیاز به طرح ترافیک هم ندارد. سوناتا هیبرید که در سه تیپ GL، GLS و GLS PLUS به بازار عرضه می‌شود، به دلیل تنوع قیمتی در هریک از این سه تیپ، خریداران زیادی را جذب خود می‌کند.

این ماشین از یک پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی با سیستم پاشش مستقیم سوخت GDI با حجم دقیق ۱۹۹۹ ‌سی‌سی در کنار یک پیشرانه الکتریکی استفاده می‍‌کند.

پیشرانه بنزینی می‌تواند حداکثر قدرت ۱۵۶ اسب بخار را در دور ۶۰۰۰ و حداکثر گشتاور ۱۹۳ نیوتون متر را در دور ۵۰۰۰ تولید کند.  پیشرانه الکتریکی هم قادر به تولید حداکثر قدرت ۵۱ اسب‌بخار در دور ۲۰۰۰ و حداکثر گشتاور ۲۰۵ نیو‌تن‌متر در دور ۱۷۷۰ است. مجموع پیشرانه بنزینی و الکتریکی قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۹۳ اسب‌بخار در دور ۶۰۰۰ هستند که این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته با قابلیت تعویض دستی به محور جلوی این خودرو منتقل می‌شود. با این مشخصات هیوندای سوناتا هیبرید با وزن ۱۵۸۸ کیلوگرمی،  در زمان ۹٫۳ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر رسانده و می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۹۲ کیلومتر در ساعت برسد و از این نظر نسبت به نسخه بنزینی برتری دارد. این نمونه به دلیل داشتن پیشرانه هیبریدی، باعث می‌شود صدای موتور هم  کمتر به داخل کابین نفوذ کند و همه چیز آرام‌تر باشد.

 هیوندای سوناتا هیبرید با استاندارد آلایندگی یورو۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی میزان ۴٫۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند و از این نظر خرید هیوندای سوناتا دست دوم هیبریدی مقرون به صرفه‌تر است، چون علاوه بر ظاهر زیبایش، قدرت بیشتر، قیمت و مصرف سوخت کمتری هم دارد.

این دو نسخه هرچند از نظر فنی با هم تفاوت‌های فاحشی دارند، ولی از نظر ظاهر و امکانات تفاوت‌‌شان چندان نیست و راه تشخیص‌شان توجه به چراغ‌های جلو و عقب، جلو پنجره و سپر جلو و مه شکن‌های داخل سپر است.  

از نظر امکانات هم اگر بخواهیم ببینیم هیوندای سوناتا بنزینی و هیبریدی دارای امکانات یکسانی هستند. شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل همراه توزیع الکتریکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در شیب، سیستم مدیریت پایداری، سیستم ضد سرقت و رادار نقطه کور، بخشی از این امکانات است و این امکانات در دو تیپ GLS و GLS PLUS به بیشترین حد خودش می‌رسد.

  در بحث قیمت نیز بازار خرید هیوندا سوناتا دست دوم و کارکرده با هم تفاوت چندانی ندارند و از رنج قیمت ۴۸۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان در سایت‌هایی مثل دیوار برخوردارند.